
 
 

Media Ownership and Independence: 
Implications for Democratic Governance in the 

Fourth Republic of Ghana 
  

by  
 

Mohammed S. Shardow 
  

& 
 

Bossman E. Asare 
bossasare@gmail.com, beasare@ug.edu.gh 
Senior Lecturer and Head of Department 

  Department of Political Science  
University of Ghana, Legon 

 
 
 
Abstract 
 
After two decades of constitutional rule with Ghana having a vibrant and pluralistic media, the 
media is yet to assert itself as the fourth estate anticipated by the framers of the 1992 Fourth 
Republican Constitution. Thus, this study examines the extent to which the media and their 
journalists are independent from their ownership structures (public/private) to perform their 
watchdog roles (especially when covering government). Hence, this qualitative case study found 
that journalists working in public media are prevented from exercising their watchdog role on top 
functionaries of the government. The study also found that journalists exercise their watchdog 
functions if the target is a rival to their owners political camp, and this watchdog exercise is not 
dependent of whiter the target of the investigations is in government or not. However, when the 
target happens to be in the same camp as that of their owners, they appeared constrained in 
exercising their investigative role. This study concluded that there are marginal differences 
between the two main ownership structures in the coverage of government. 
 
Key Words: media independence, media ownership, press freedom, democratic governance, 
watchdog.  
 
 
 
 
 
 

179 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 

mailto:bossasare@gmail.com


 
 

Introduction 
 
This study examines how ownership of the media in a polarized political environment affects the 
media in the performance of their watchdog role on government. The Ghanaian constitution 
describes the media as a fourth estate; recognizing the media’s watchdog role over the other arms 
of government. Indeed, many social science scholars have argued that the media’s ability to hold 
government and other sections of society accountable to the public is the main justification for 
the unfettered media freedom found in many liberal democratic constitutions around the world 
(Roy, 2014; Tettey, 2001; Waisebord, 2009).  Accountability is central to democratic governance 
as it gives citizens, civil society, and the private sector the ability to scrutinize public institutions 
and governments and to hold them to account. 
 
Schedler (1999) denotes two forms of accountability. These are answerability which holds that 
office holders have an obligation to inform, explain and justify their actions to electorates, and 
enforceability that refers to the capacity of state institutions to monitor and sanction office 
holders who have acted beyond their public duties so that unpopular policies and abuses of 
power can be challenged and reversed. Key to answerability is the performance of the daily 
watchdog functions of the media over the actions of state officials. Several scholars have 
explained this all important function of the media.  For instance, Tettey (2006) argues that due to 
the reality that citizens cannot monitor government officials on daily basis, responsibility for 
doing this has fallen to the media. In the words of Grabber (2002: 143), the media is to “serve as 
the citizens’ eyes and ears to survey the political scene and the performance of politicians … and 
barks loudly when it encounters misbehavior, corruption and abuse of power by public officials.” 
In the view of Netanel (2001), accountability is achieved when the media equips citizens with 
quality information on a government’s performance to empower them to either maintain or vote 
government out. It was this recognition that made Ghana to adopt a multi-party constitution with 
elaborate provisions that recognize and promote pluralistic independent media (Tettey, 2001).   
 
Ghana was not the only exception, indeed almost all new and emerging democratic countries in 
the world adopted multiparty political systems with elaborate freedom that protects press 
freedom.  The Ghanaian media is often referred to as the Fourth Estate of the Realm and 
mandated to play an effective watchdog role on governments in particular and the larger 
citizenry.  To effectively do this, the Constitution removed what scholars have described as 
arbitrary barriers and impediments.  These impediments included prohibiting all manner of 
censorship on the way of media particularly from owners-government or private (Afari-Gyan, 
1998; Kumado1999). Additionally, the above legal framework coupled with other important 
milestones such as the repeal of the Criminal Libel Law in 2001 made Ghana an example of 
emerging democracy. Ghana today is seen generally as a democracy with the freest media in 
Africa (Freedom House, 2012; Berger, 2007).   
 
 
 
 

180 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

From a situation of having zero political print or electronic media in 1992, the country now 
boasts of over 400 registered newspapers, magazines, and journals; 286 FM radio stations; and 
over 28 free-to-air/subscription television stations registered in the country. Additionally, there 
are other multimedia outlets including online newspapers, news portals and websites run by both 
traditional and non-traditional media (IREX, 2012).   
 
However, these developments do not appear to match the watchdog role of the Ghanaian media 
as anticipated by the framers of the Constitution. This situation is not only limited to Ghana, but 
most media in developing  countries (Kostadinova, 2015).The media has been criticized for 
failing to assert itself as the fourth estate over other arms of government (Müller, 2014). They 
have failed to exercise skepticism over the actions and inactions of public officials anticipated by 
the framers of the Constitution. The Ghanaian media has also been guilty of partisanship, 
unprofessionalism (Gadzekpo, 2008; Karikari, 2010). Above all, the media has even witnessed 
the phenomenon of politicians setting up and owning media establishments to pursue both 
business and political interests.  More importantly, the media’s watchdog role under Ghana’s 
Fourth Republic cannot be overemphasized. However, not much work (in terms of empirical 
research) has been done. Most of the existing literatures available on this all important subject 
were scholarly opinion pieces, newspaper articles, civil society and anecdotal reports, which are 
often not reliable.   
 
However, there are few existing studies which include The Press in Ghana: “Problems and 
Prospects” by Clement Asante (1996). This work did not touch on the Fourth Republic. It 
examined the relationship between the press and government in Ghana from 1822 to 1992. Two 
other works found were The Press and Political Culture in Ghana” by Jennifer Hasty (2005), 
and Ghana Research Findings and Conclusions in African Media Development Initiative. 
London: BBC World Service Trust (2006) by Samuel Kafewo.  Even with these examples, it 
came out clearly that they were studies done by non-Ghanaian scholars who arguably lacked the 
right indigenous perceptual apparatus in examining the Ghanaian experience.  
 
This study therefore attempted to fill this gap by looking beyond the direct control of the media 
by government. The study is guided by the tenets of the Social Responsibility Theory of the 
Press, propounded by Siebert et al in their 1956 seminal work: Four Theories of the Press.  The 
study looked at the link between media ownership and media behavior with reference to their 
watchdog role over government actions. The Social Responsibility Theory postulates that media 
is a public trust and gives an important role to the state; so is the media able to serve the public 
good, rather than the interests of owners or funders (Nerone, 1995; Picard, 1985). Based on the 
social responsibility principle that the media is a public trust, we investigate (I) how the media is 
exercising  this trust in terms  of its watchdog functions over government, in other words,  we 
investigate the extent to which the media are able to perform their watchdog functions in 
accordance with Article 162 (6) of the Constitution which requires the media to “uphold the 
responsibility and accountability of the government to the people of Ghana” (Republic of Ghana, 
1992), and (ii) whether the type of ownership of media has any  role in this? 
 

181 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 

http://scholar.google.com/citations?user=0oN-wy8AAAAJ&hl=en&oi=sra


 
 

Methodology 
 
The study focused on two crucial periods in the Fourth Republic during which important political 
and institutional changes took place that affected the role and performance of the media in 
significant ways. The eight years study period starts from the second term of President John 
Kufuor (2004-2008) and ends with the first term of the National Democratic Congress (NDC) 
under President John Mills (2008-2012). The study focused on newspapers, rather than broadcast 
or cable coverage, for two main reasons. First, in Ghana, although the circulation of newspapers 
has dwindled in the last two decades, they continue to set the agenda and have great influence on 
other media such as television and radio (FES, 2011). And finally, it was in newspapers that 
media watchdog journalism in Ghana first emerged.  The study compares state and privately-
owned newspapers in the performance of their watchdog functions. However, only newspapers 
that have covered political news since 2005 were included in the study sample.    
 
Qualitative case study approach was deemed as the best method for gathering data in this study. 
According to Creswell (2013: 97), “case study research is a qualitative approach in which an 
investigator explores a real-life, contemporary bounded system (a case) or multiple bounded 
systems (cases) over time, through detailed, in-depth data collection involving multiple sources 
of information.” Specifically, the study employed collective case study design with multiple-
methods namely, content analysis, in-depth interviews and review of relevant documents. The 
multiple case study design as Creswell (2013) again points out, investigates several cases to gain 
insight into a phenomenon or cases under investigation. As Cresswell (2013) observes, data in 
case studies are largely drawn from documents, archival records, interviews, direct observations, 
participant observation, audio visuals, and etc. As stated above the study was aimed at measuring 
the contribution of the media (selected newspapers with different ownership structures) in the 
democratic governance process. The study conceptualized democratic governance into certain 
main variables: political accountability (watchdog role) and press freedom. In other words, how 
the selected newspapers covered governments and to what extent they are at liberty to do so? The 
study used largely qualitative data collected through review of documents, content analysis and 
in-depth interviews.   
 
 
Documentary Review 
 
Documentary review as qualitative data collection method was chosen because information on 
newspaper ownership is directly documented. Without reviewing such documents, proper 
analysis would not be possible. Documents reviewed were the National Media Policy, 1992 
Constitution, the Inter-Ministerial Report on Ghana Telecom–Vodafone Sale Controversy (GT-
V) and court documents on Mabey and Johnson (M&J) Bribery allegations. Selected 
newspapers’ articles on the GT-V Sale and M&J cases especially, were reviewed. 

 

182 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 
 



 
 

Content Analysis and Design Inquiry  
 
Summative content approach, one of the three approaches of qualitative content analysis, 
propounded by Hsieh and Shannon (2005), was applied in analyzing the latent dimensions of 
coverage of Ghana Telecom-Vodafone Sale Controversy GT-V and Mabey & Johnson Bribery 
Scandal (M&J) in the four selected newspapers- two publicly-owned newspapers(Daily Graphic 
and Ghanaian Times; and two privately-owned newspapers Daily Guide and The Enquirer to 
ascertain their watchdog functions over government during the study period. These corruption 
allegations were selected over many others because they were straightforward and considerable 
copies were available for analysis.  The newspapers chosen reflect a purposive sample of the 
entire universe of Ghanaian newspapers. They were selected among over 450 newspapers that 
have registered with the media regulator, the National Media Commission (NMC, 2014).  The 
selected newspapers appear regularly and have been active in reporting on politics and 
governance issues during the study period; second, they represent the two traditional ownership 
structures; they are the leading newspapers and represent the opinions of the major political 
elites.  
 
In qualitative content analysis, unit analysis could be themes, sentences, or paragraphs. These 
themes could be “expressed in a single word, a phrase, a sentence, a paragraph, or an entire 
document” (Zhang and Wildemuth, 2009). The unit of analysis in this study is news accounts of 
the two cases (GT-V and M&J). Through the summative content approach, 72 news articles were 
analyzed. In this approach, data analysis starts with either computer assisted or manual search. It 
then followed with a count of pages that covered specific cases, followed by descriptions and 
interpretations, including evaluating the quality of content (Hsieh & Shannon, 2005). This study 
inquires how variables influence the watchdog performance of the media.  Several variables 
influenced the coverage of watchdog journalism from the literature. Therefore, in order to 
understand how ownership’s political affiliation influences newspaper coverage, the study used 
five indicators to measure their watchdog performance. Three of the indicators were based on 
categorization of media watchdog function by Jebril (2013). They were: objectivity, factuality 
and critical coverage. News prominence and sources of information were also used (Netanel, 
2001; Coronel, 2010).  
 
According to this study, the watchdog function is supported when the four newspapers (a) cover 
the controversy objectively (b) publish factual stories (c) cover the controversy critically (d) 
publish the story  on a front-page and e) use  more sources other than government. The variables 
together measure the strength of a newspaper’s watchdog function. Objective was conceptualized 
as: absence of decided views, expression or strong feelings; absence of personal or 
organizational interests; and presenting all sides of an argument fairly. Thus objectivity was 
coded as: objective; not objective; neutral. Factuality was also measured as: use of verifiable 
sources, in the case where anonymous sources are cited a lot of background information should 
be given; putting voices against each other. Factuality was coded: factual, not factual, neutral.  
 
 

183 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

The Critical overage variable was measured in two ways-stories skeptical toward all sides; and 
critical of government. Critical Coverage was coded: critical, not critical, neutral. Prominence 
was measured as the importance the newspapers placed on the allegations by giving it a 
prominent position in the newspapers.  A story is assessed as very important to the newspaper 
when it is published on the front-page.  It was important when carried it at the back page and 
least important when it is buried in the inside pages. Front-page stories were defined as all stories 
carried on the front page including those published inside or on the back pages but advertised on 
the front-page. Back Pages stories are those carried on the back page. And inside pages are 
stories carried on the inside pages. There were three indicators in measuring sources of 
information in this study. They are government sources, opposition sources and independent 
sources of information. Government sources means information obtained from elected officials 
including ministers, state agencies, etc. and Opposition sources include information obtained 
from opposition political parties, opposition official’s spokesperson, and etc. Other sources come 
from civil society, academics, and experts. SPSS tool was used to determine the frequencies and 
Microsoft Excel software was used in drawing diagrams.  
 
 
Interview Method and Selection 
 
Through purposive sampling technique, eight journalists (senior political reporters and editors of 
the four newspapers) were targeted for interview. It was aimed at ascertaining the conditions 
under which they performed their watchdog functions.  Interviewing both editors and reporters 
helped in gathering information from as many angles as possible.  In all, only six were 
interviewed based on their availability. All of them were contacted and interviewed in their 
respective offices. Responses and comments were analyzed using thematic analysis. All the 
responses were triangulated to answer the research questions comprehensively.  
 

Ownership Structure  
From the findings, it emerged that the legal and regulatory framework of media freedom in 
Ghana is in line with the best international practices. The supreme law, that is, the 1992 
Constitution devotes a whole chapter (Chapter 12) to media development in Ghana. This 
includes the creation of the National Media Commission (NMC) to serve as a buffer to prevent 
government and other political forces from interfering in the work of particularly the state media. 
For instance, the constitution gave the power of appointment of board members and a heads of 
the state-media to the NMC.  This was deliberately done to avoid a repetition of instances of 
government interference with editorial independence in the past (Ansu-Kyeremeh and Karikari, 
1998). Yet, this study found out that, over two decades after the coming into force of the 
Constitution, there was widespread concern that public media has not been wholly or fully free 
from government control and interference. This has resulted in indirect manipulations from 
government.  

 

184 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

It emerged from interviews that there exist a reward or punishment scheme by governments for 
journalists in the state media. Indeed, this confirms anecdotes and reported instances of 
governments’ continuing interference in state media operations (Hasty, 2006: CDD, 2000). In an 
opinion, an ex- journalist and a former staff member of  the Daily Graphic , who was one time 
critical of government in the aftermath of the murder of the Dagbon King, YaaNaa in 2002, 
wrote that “gagging orders from the NPP government were smuggled into Graphic 
Communications Group Limited and I was forbidden from speaking on radio or any other 
medium apart from the Daily Graphic where Mr. Boadu-Ayeboafo, as an editor, exercised an 
unfettered right to edit whatever I wrote” (Fuseini, 2012).  Similarly, during the early years of 
the Fourth Republic, a TV show hosted by Kwaku Sakyi-Addo, a popular journalist on GTV was 
taken off air reportedly on the orders of the NDC government (Tettey, 2001).  

On the privately-owned media, it was found out that, despite the constitutional guarantees, there 
were some institutional challenges which impede the journalists from embarking on the 
watchdog role. Most of the newspapers were owned by politicians and there is no proper 
governing structure in the operations of the private media industry. An earlier study revealed that 
typical of the newspapers, the proprietor is often the editor-in-chief, sub-editor as well as 
financial manager among other responsibilities” (IREX, 2012, p.180). This description by IREX 
is an apt description of The Enquirer newspaper.  In the case of the Daily Guide, it is owned by 
the acting chairman of the opposition NPP and managed by his wife who is a known sympathizer 
of the NPP and close friend of former President Kufuor and currently, the NPP’s presidential 
candidate, Nana Akufo-Addo.   

The Enquirer is owned by an NDC sympathizer whose paper was established with funds from 
leading NDC members (Interview with The Enquirer editor, 2014). On the NMC, it was found 
out that governments have reportedly even attempted to dominate or have control over it by 
trying to get people sympathetic to their cause to become members. Although, there are no 
criteria in terms of the political affiliations to become one of the 18 Commissioners of the NMC,  
Karikari (1998) even cites the PNDC’s passing of a decree (PNDC Law 299, 1992) empowering 
itself to appoint an Executive Secretary of the yet-to-be- created NMC as an attempt to 
influence  its composition. Further down the road, contradictions within the NMC were 
demonstrated dramatically when in response to labor agitations in the Ghana Broadcasting 
Corporation, the NMC set up a committee to investigate the issue. But the then Director General 
of the GBC, Ms. Eva Lokko, blatantly refused to cooperate with the committee and the NMC 
could not do anything about it (Boadu-Ayeboafo, 2010; CDD, 2008).  

 

Impact of Ownership Structure on Watchdog Performance  
As to whether the ownership structures affected the media in the performance of their watchdog 
functions, content analysis confirmed that the ownership structures of the media affected the 
media. The figure below shows the frequencies of watchdog performance according to the above 
mentioned variables. 

185 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 
 



 
 

 
 

 
Fig 1: Overall performance of watchdog role of the newspapers 

 
 
 
 
 

186 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 

0%

20%

40%

60%

80%

100%

120%

GTV M & J GTV M & J GTV M & J GTV M & J

Daily Graphic Ghanaian
Times

Daily Guide The Enquirer

SELECTED GHANAIAN NEWSPAPERS

Critical Coverage

Factuality

Objectivity



 
 

As can be observed from Figure1 above, ownership of the newspapers had strong influence on 
the content of the four newspapers on the coverage of GT-V and M&J allegations that were 
reviewed in this study. For instance, the GT-V Sale Controversy broke out in 2008 during the 
second tenure of President John Agyekum Kufour-led NPP government, and was later revisited 
by the NDC-led government of President J. E. Atta-Mills’ administration in 2009; we saw that 
three of the newspapers, the Graphic, the Ghanaian Times and the Daily Guide were mild in 
their reports on government. The Enquirer was the only newspaper which was very critical of the 
deal. A similar but different trend was witnessed in the M&J issue.  
 
 
Objectivity 
 
All the four newspapers (Graphic, Ghanaian Times, Daily Guide and The Enquirer) fell short of 
meeting the objectivity criterion set up by this work, namely:  the absence of decided views, 
expression or strong feelings; absence of personal or organizational interest and presenting all 
sides of an argument fairly. As can be observed from the figure, objectivity as a watchdog 
variable appears to be an exception. Of the 76 articles (48 on GT-V and 28 M&J) the two public 
newspapers- Graphic and Ghanaian Times scored no marks in terms of objectivity in both cases. 
However, the privately-owned newspapers also scored low marks. While Daily Guide scored 
8.3% and 0% respectively in the GT-V and M&J cases, The Enquirer on the other hand scored 
14.3% in GT-V and 0% in M&J.  
 
 
Factuality 
 
Analyzing factuality as a variable of watchdog as a measure of the media’s watchdog role in the 
two allegations, we observed that there were no scores on factuality in the two publicly-owned 
newspapers:  Daily Graphic and Ghanaian Times.  However, the privately owned newspapers 
recorded some percentages, albeit low. In the GT-V case, The Enquirer recorded a slightly 
higher figure, i.e. 14.3% compared to 8.3% of the Daily Guide. However, in the M&J case, both 
of them scored 0%. 
 
 
Critical Coverage 
 
Critical coverage (News stories must be skeptical toward all sides; adversarial (aggressive) 
government), Daily Graphic recorded 33.3% of critical coverage in the GT-V case. However, it 
scored 0% in the M&J case. The Ghanaian Times on the other hand scored 0% in both cases.  In 
the case of the privately-owned newspapers, there were different but similar patterns in terms of 
critical coverage.  Daily Guide recorded 25% in the GT-V deal and 100% in the M&J case, while 
The Enquirer recorded 91.7% in the case of GT-V and 0% in M&J.  
 

187 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

Prominence 
 
As figures 2 and 3 below show the page placement of articles on GT-V Sale controversy that 
were reviewed in this study. The study measured the level of prominence via placements in 
specific pages of the four newspapers. Options in this category included front page, back page, 
and inside pages. Majority of the 24 stories by the two state-owned media on the GT-V sale were 
published in the inside pages. Ghanaian Times placed 67% of the news article on the front-page, 
whiles the Graphic placed only 42%  on the front-pages. Similarly, in the M&J case, majority of 
the 14 stories analyzed in the two state-owned media were from the inside pages. The privately-
owned newspapers, Daily Guide and The Enquirer, on the other hand published majority of  the 
GT-V and M&J stories on their front-pages. On the other hand, The Enquirer newspaper placed 
all the 12 (100%) stories on the front-page; Daily Guide placed 67% of the stories on the front-
page.  
 

 
 

 
 

188 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 

42%

67% 67%

100%

58%

33% 33%

0%
0%

20%

40%

60%

80%

100%

120%

Daily Graphic Ghanaian Times Daily Guide The Enquirer

Front page Inside Page

43%
29%

100%
86%

57%
71%

0%
14%

0%
20%
40%
60%
80%

100%
120%

Daily Graphic Daily Guide

Front page

Inside Page



 
 

Sources  
The last variable the study measured was the ‘source’ of the GT-V and M&J stories published in 
the sampled newspapers. This was done to examine the sources of stories they published. As 
Table 1 shows clearly, out of a total of 78 stories, there were as many as 69 sources. Of the 69 
sources, as many as 48 came from government and opposition sources. However, the majority of 
information was from government sources for all the newspapers 

 

Table 1- Sources of Coverage 
 

Ownership   Total sources Government Opposition Others 

State-owned  28 12 7 9 

Privately-
owned  

41 21 8 12 

 
 

Comparison Between The Ownership Structures  
Compared to the public media, the private media tended to be more critical of government. 
Stories from the two newspapers to a large extent were not critical of government. While Daily 
Guide was mild in their reports on government. The Enquirer was the only newspaper which was 
very critical of the deal. A similar but different trend was witnessed in the M&J issue. Majority 
of the stories were from government sources. Tendency for partisanship is strong among 
journalists sampled.  According to reporters, newsroom practices influence how they cover 
events including issues relating to corruption against government:  “We have our usual style of 
writing our articles and you need not change that way of writing”, the Graphic journalist said. 
The Ghanaian Times journalist also said: “Normally… we only concentrate on angles that would 
be positive on the government” 
 
Editorial Independence 
 
Despite constitutional provisions, journalists in the public media spoke as if the government was 
still in charge of the media while those in the private media admitted they have to promote their 
owners preferences. These were also confirmed by the content analysis. With regard to private 
and public ownership and its impact on the ability to play the watchdog role, the study pointed to 
some interesting findings, As  stated earlier the NMC has been put in charge of the public media 
but interviews with the journalists showed that they still see the government as the one with 
control over them.  
 

189 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

This has made them timid with regard to playing effective watchdog role on government. This is 
clearly illustrated in their performances on variables of watchdog especially the critical coverage. 
The private media on the other hand scored highly on the critical coverage variable with regard 
to particular allegations. Interviews with the journalists as well as documentary reviews 
explained the phenomenon. The allegations which gained critical coverage from the private press 
were those that put rivals of their preferred political parties in bad light. They, however, appeared 
to lose their bite when the allegations are against their preferred political parties. 
   
 
Self-Censorship 
The study found out that there was great deal of self-censorship among journalists working in the 
media. It was observed from the interviews and content analysis that while the private media are 
more interested in allegations against government officials, the publicly-owned media mostly 
focused on allegations against private individuals and high State officials who are not political 
office holders.  The Ghanaian Times journalist interviewed said, news on corruption must come 
from sources such as state agencies- the Courts and agencies such as the Police, but not elected 
government officials. The Ghanaian Times editor confirmed this: “Being a watchdog [on 
government] is just one role of the media and cannot take all the time of the media... We were the 
first to break the news of the policemen who were neglected by the police service…”In 
interviews with the journalists, the editors said there were no direct intervention in their role in 
the day-to-day news production but some of the reporters interviewed said that the first thing 
they consider before writing a story is whether the story would see the light of day, suggesting 
some amount of self-censorship in their approach to reporting.  The editor of the Ghanaian 
Times, when asked about the interference in his work noted that: “No one directs anyone as to 
what to do [but] I, as an editor have a gate keeping role.” 
 
The situation is different as far as the privately-owned newspapers were concerned. The editor of 
the Daily Guide newspaper explained that the private newspapers sell their newspapers if they 
anchor it on prominent personalities- particularly elected government officials. “We are in the 
business of selling news. People love to read scandals involving government officials, they like 
it.  So we are trying our best… to get (them) information. We pick intelligence report, do our best 
(to) reach (people) involved (for) more information”. And in the words of The Enquirer editor: 
‘‘well, if we get the lead that there is a scandal, we do our investigations….  We listen to the 
radio programs, the news reviews … talk shows, there we can pick… find something that is 
newsworthy, or news being investigated. Asked directly how he sees the Ghanaian Times’ 
watchdog role on government, he responded thus ‘the objective of the Ghanaian Times is to 
publish news to inform the public particularly about what government is doing for the people 
and get feedback for government’.  
 
 
 
 
 

190 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

However, one journalist from a state-owned newspaper said “As far as I am concerned as a 
journalist[Daily Graphic], there is no need to be critical on an issue involving government 
because , the story may not likely be published and if it is even published it will be in the inside 
pages. In my years of working for Graphic, you need to take a favorable [government] angle to 
get a front page.”  The response of the reporter provides a good explanation of why public 
newspapers scored low on critical coverage variables. This also confirms Hasty (2006, p. 14) 
study on the Daily Graphic. 
 

Partisanship  
Partisanship was found as one of the main stumbling blocks to the watchdog role of the media in 
both ownership structures. Interviews with journalists of the public media brought out the fact 
that journalists aligned with government play more assertive role while journalists supporting 
rival parties tend to withdraw into marginalized roles giving some of them an extra incentive to 
toe a particular line. Another explanation given by the journalists working in the public media 
was the unwritten rules which guide their work.  The study found out that the media has often 
been liable to ethical lapses, partisanship and a number of unprofessional practices.  On a 
question about whether newspapers (especially the state owned) are influenced directly or 
indirectly by the government in power, the journalists gave answers which on the surface may 
appear contradictory but upon reflection provides a good insight into the operations of the state-
owned media, while the journalists said the government did not directly intervene in their 
operations, they added that the government has its own “representatives “(i.e. supporters)” in the 
newsroom.  

 They further explained that journalists whose political parties go into opposition become 
inactive during this period but take on active roles once their professed political parties assume 
power.  In the words of a journalist from Ghanaian Times: “ depending on which government is 
in power, journalists who  appear not to side with the government will not  be active  in editorial 
meetings or will not  partake in (editorial) meetings at all. So, it becomes something like a field 
day for those who support government.” He continued that: “we report mostly in favor of the 
ruling government, either NDC or NPP. They (journalists) get a lot of sponsorship from 
government. There is no way they can write or speak against them. Because the presidency 
sponsors you, you are forced to speak for them without criticism. I think it is natural because, 
you cannot bite the fingers that feed you.” The above assertion lends credence to Hasty’s 
observation in her study on the Daily Graphic. This indication applies to the Ghanaian Times as 
well. In that study, she found out that journalists working with the newspaper were often “under 
pressure to give favorable publicity to the state; but that pressure is exercised through a set of 
cultural understandings in such a way that journalists do not recognize themselves as mere 
puppets of propaganda” (ibid, p. 14).  It also appears to support the argument put forward by 
Marxian political economic theorists that media owners indirectly control their journalists and 
managers who cannot assert their editorial independence for the sake of job security (Bagdikan, 
1990; Herman and Chomsky, 1988; Gramsci, 1987). 

191 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 
 



 
 

On the other hand, partisanship in the private media appears not to be an issue because most of 
the journalists generally support the ideologies of the parties or individuals that sponsor or own 
them. The editor of The Enquirer, for instance, remarked that:  “sometimes the publisher brings 
a topic and tells me to toe a certain line, because he who pays the piper calls the tune. We are 
employees and the publisher is our employer. So there have been situations where we had to 
follow his dictates”. 

Indeed we have records in our history where governments have given political appointments to 
journalists deepening the reward and punishment scheme. Some journalists therefore have an 
extra incentive to toe a particular line.  This trend appears to support Houston et al (2012’s) 
conclusion that the only way the media could perform their watchdog function is when their 
owners have the incentives to do so. According to the reporters interviewed, newsroom practices 
influence how they cover events including issues relating to corruption against government:  “We 
have our usual style of writing our articles and you need not change that way of writing” the 
Graphic journalist said. The Ghanaian Times journalist also said: “Normally… we only 
concentrate on angles that would be positive on the government”. 

 

Owners’ Interest Influence Media Watchdog Performance 

The study found out that although financial viability is the main economic obstacle to the 
watchdog viability that most faced, they responded that financial viability was the main 
economic obstacle to the performance of their watchdog role. The interviewees further identified 
issues such as poor circulation, high cost of printing, lack of advertisements among many others 
as economic hindrances. These obstacles affect the media in two ways; first, it limits 
investigative reporting which is the heart of watchdog journalism and secondly, it renders the 
reportage less factual. In fact, two of the editors expressed their frustration at the inability 
sometimes to pursue investigations because of resource constraints.   The editor of The Enquirer 
opined: “we have to move from the situation where politicians sponsor media houses to 
becoming a self-sustaining business; this would enhance our ability to play the watchdog role.” 
He further acknowledged that reporting on government’s corrupt practices required some amount 
of financial resources. “From my point of view, the economic threat is easily the biggest threat 
(to watchdog journalism in Ghana). Investigative stories involve a lot of money. It is also time 
consuming. In the past owners were more interested in investigative stories than today.” 
However, even though scholars such as Herman and Chomsky (2006) conclude that the fear of 
losing advertisement especially from governments causes editors and journalists not to 
investigate stories on government. The editors of the two sampled private papers indicated that 
this does not apply in their case. As the editor of The Enquirer explains; ‘‘the job of the 
newspaper is to tell the public what they need to know about government operations, whether 
good or bad, so that they can hold government accountable. … This work goes with money … So 
governments don’t give money to their opponents because that will mean that you are giving 
more ammunition to your opponent’’.  

 

192 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

The editor of Daily Guide was also of the view that, ‘‘our newspapers survived through 
circulation. We don’t need government adverts. Government is struggling with the little 
resources that they have. Fine, if we should get government advert…  We will use it to further 
motivate our staff’’.  

Beyond these views expressed is also the observation that newspapers which are unsympathetic 
to a particular political party appear to take their watchdog role over government more seriously 
when that party assumes power; such papers expect very little advertising support from 
government, anyway. Nevertheless financial viability poses a strong challenge to newspapers or 
media organizations. It is difficult for financially strapped media houses to employ and maintain 
competent journalists. This is one reason why most of the employees of the private media in 
Ghana are either stringers or staff with poor salaries (IREX, 2011).The economic hindrances 
explained above according to the journalists interviewed also force journalists to adopt political 
godfathers.   

 

Implications for Democratic Governance 
It is evident from the 1992 Constitution and Social Responsibility Theory of the press used in 
this study that, the media both public and private, have the responsibility to vigorously pursue a 
watchdog role over government (McQuail, 2006; Karikari, 1999). However, the findings shown 
in figure 1 above goes contrary to the expectations of the Constitution and also not consistent 
with the theory.  The findings raised doubts about expectations of the framers of the Constitution 
which was largely influenced by the Social responsibility theory.  The public newspapers appear 
not to have served the interest of the public in issues under investigations and weakened the 
claim that the media is a public trust which must serve the public interest.  The finding has, 
however, validated observation of the public media by Netanel (2001) that the public media 
often avoids controversial stories or issues, especially those that are critical of government and 
its officials. Similarly, although government has no direct role in the day-to-day operations of the 
public media, there is evidence observed from the ownership structures analysis in Section (4.2) 
that governments have indirect way of manipulating the public media.  As Netanel explained on 
the public media, government exerts pressure on the editors of the public media to avoid 
controversial issues. She argues further that partisanship among journalists in the public media 
also prevents them from reporting critically on government. This has been confirmed by Kafewo 
(2006) in his study on the state-owned media and their reportage on government. According to 
him, the state media have always been pro-government on all issues.   

The editor of the Ghanaian Times confirmed this when he said in an interview that ‘the objective 
of the Ghanaian Times is to publish news to inform the public particularly about what 
government is doing for the people and get feedback for government. Findings above largely 
inhibited journalists’ or media’s ability to play their watchdog role effectively thereby not 
offering quality information to Ghanaians to either reward or punish government.  

 

193 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

Again from the perspective  of  the  social responsibility theory, the  media is also expected to 
represent the diversity of cultures they represent, and should have high standards for 
professionalism, truth, and accuracy (McQuail, 2005)  Example  of  this  in  the Ghanaian 
Constitution  is the  setting up of the NMC and  the self-regulation  enforcement mechanism 
prescribed. However, from   content analysis and documentary review, again the media also 
failed to protect the interest of the public in the two cases reviewed.  The two newspapers with 
differing political viewpoints performed a similar but different pattern of coverage of the 
governments of NPP and NDC. This notwithstanding the fact that the Daily Guide and The 
Enquirer thrive on sales; their modus operandi were not directly influenced by the two 
governments.   

 

Conclusions  
This study explored the interplay between media ownership and its effect on the media’s 
watchdog role over government actions and inactions.   Analyses of the four newspapers selected 
for this study shed light on the pressures and the general challenges faced by journalists in 
Ghana. The study established that legally, conditions of press freedom exist and there is no 
evidence of physical coercive measures to frighten journalists in their watchdog role over 
government. Also, the journalists interviewed demonstrated fair knowledge of what was 
expected of them as far as basic journalism skills were concerned, including the fact that they 
have a duty to play a watchdog role over government. Yet, some practices largely inhibited 
journalists’ or media’s ability to play their watchdog role effectively. On paper, the country has 
one of the best regulatory environments for the independent media. However, as suggested by 
this study, there are number of factors both tangible and intangible which impede the media from 
exercising their watchdog role on government effectively.  There is a need for the NMC to be 
proactive and assert its mandate as a regulator, and a buffer against government interference in 
the media’s work. .  

References 
 

Abdellatif, A. M. 2003. Good governance and its relationship to democracy and economic 
development. Retrieved from: http://pogar.org/publications/governance/aagoodgov.pt 
Accessed 15th March 2014 Advertising to Its Demise. Johannesburg: University of the 
Witwatersrand. 

Afari-Gyan, K. (1998). The Ghanaian constitution: An introduction. Friedrich Ebert Foundation. 

 

 

194 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 
 



 
 

Alhassan, A. (2005). Market valorization in broadcasting policy in Ghana: Abandoning the quest 
for media democratization. Media, culture & society, 27(2), 211-228. 

Ansu-Kyeremeh, K., & Karikari, K. (1998) Media Ghana: Ghanaian Media Overview, 
Practitioners and Institutions. Legon: School of Communication Studies, University of 
Ghana. 

Asante, C. E., (1996). The press in Ghana: Problems and Prospects. Lantham, MD: University 
Press of America. 

Boadu-Ayeboafo, Y (2010). Feature: The Albatross at GBC. Retrieved from 
http://opinion.myjoyonline.com/pages/feature/201004/45206.php, (August 24). 

Boafo-Arthur, K. (2007). Ghana: One Decade of the Liberal state. In Boafo-Arthur, K. (Ed), 
Ghana: One Decade of the Liberal State (Chapter 1: pp 1 -20). Zed Books 

Center for Democratic Development (2008).Watching Democracy in Ghana.  Accra, Center for 
Democratic Development-Ghana. 

Corronel, S. (2009) Corruption and the Watchdog Role of the News Media. 
URL:http://ksghome.harvard.edu/~pnorris/Acrobat/WorldBankReport/Chapter%205%20 
Coronel.pdf(retrieved  November 20, 2013). 

Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods 
Approaches. Sage publications. 

Curran, J., & Seaton, J. (2003).Power Without Responsibility: Press, Broadcasting, and the New 
Media in Britain.Retrievedfrom 
media.com/b3ba13c4c6809d607b58d4136cf69b7d730134 Development Initiative, 
London: BBC World Service Trust. 

Freedom House (2012).‘Freedom 0f the Press 2011. Methodology’; at: 
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press-2011/methodology (accessed 24 
November 2013). 

Friedrich-Ebert-Stiftung (2007) “African Media Barometer: Ghana Report” FES Media Project 
For Africa, Accra: Friedrich-Ebert-Stiftung. 

Fuseini, A.B.A. (2012, August 17).Feature: Boadu-Ayeboafoh's cheap talk. Retrieved from 
http://opinion.myjoyonline.com/pages/feature/201201/80005.php 

Gadzekpo, A. (1998). Is There a Place for the State Media in a Constitutional Democracy? 
Institute of Economic Affairs. 

 

195  
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 
 

http://opinion.myjoyonline.com/pages/feature/201004/45206.php
http://ksghome.harvard.edu/%7Epnorris/Acrobat/WorldBankReport/Chapter%205%20Coronel.pdf%28retrieved
http://ksghome.harvard.edu/%7Epnorris/Acrobat/WorldBankReport/Chapter%205%20Coronel.pdf%28retrieved
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press-2011/methodology


 
 

Gadzekpo, A. (2002, December). Ten years of constitutional rule: challenges of the Ghanaian 
media. Keynote Presentation at GJA Workshop, Swedru. 

Gadzekpo, A. (2008) Guardians of democracy: the media, in: B. Agyeman-Duah (Ed.) Ghana: 
governance in the fourth republic, pp. 195–214, Accra, Ghana: Ghana Centre for 
Democratic Development. 

Ghana, Republic of (1992) ‘Constitution of the Republic of Ghana, 1992’. Accra: Ghana 
Publishing Company Limited. 

Graber, D. (2003). The media and democracy: Beyond myths and stereotypes. Annual Review of 
Political Science, 6(1), 139-160. 

Gunaratne, S. and Safar Hasim M. (1996). 'Social Responsibility Theory Revisited: A 
Comparative Study of Public journalism and Developmental Journalism', The Public 
(3)3, 97-107. 

Hasty, J. (2005).The Press and Political Culture in Ghana. Bloomington: Indiana University 
Press. Retrieved from Project MUSE database. Retrieved on October 8, 2014, 

Hasty, J. (2006).Performing power, composing culture. The state press in Ghana. Ethnography, 
7(1), 69-98. 

Herman, E. S., and Chomsky, N. (2008).Manufacturing consent: The political economy of the 
mass media. Random House. 

IREX (International Research and Exchanges Board) (2012).Media Sustainability Index 
2012.Development of Sustainable Independent Media in Africa. Washington, DC: 
Westland Enterprise Inc. https://www.irex.org/projects/media-sustainability-index-msi-
africa/ 

IREX. 2008. Media Sustainability Index (MSI) Africa, 2006-2007: The development of 
sustainable media in Africa. Washington, DC: International Research & Exchanges Board. 

Jibril, N. (2013).  Is watchdog journalism satisfactory journalism? A cross-national Study of 
Public Satisfaction with Political Coverage (Reuters Institute for The Study of 
Journalism, University of Oxford).Retrieved 
fromhttps://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Is%20Watchdog%20Journ
alism%20Satisfactory%20Journalism.pdf. Retrieved May 8, 2014. Journal of Public 
Economics 90, 37–58. 

Kafewo, S. (2006) Ghana: Research Findings and Conclusions, Report for African Media. 

 

 

196 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

Karikari, K. (1998). The Press and the Transition to Multi-Party Democracy in Ghana.Ghana: 
Transition to Democracy (Freedom Publications, Accra), 171-75. 

Karikari, K. (1999).  In Defence of Public Service Media in Ghana. A Contribution to the 
Discussion in Friedrich Ebert Foundation, Six Years of Constitutional Rule in Ghana: 
1993-1999 – Assessments &Prospects. (pp. 83-95). Accra. Friedrich Ebert. 

Kostadinova, P. (2015). Media in the New Democracies of Post-Communist Eastern Europe. 
East European Politics & Societies, 29(2), 453-466. 

 
Kumado, K. (1999). Assessment & Prospects of Media in Friedrich Ebert Foundation, Six Years 
of Constitutional Rule in Ghana: 1993-1999 – Assessments & Prospects. (pp. 97-109) Accra. 
Friedrich Ebert. 

McQuail, D. (2005).  Mass Communication Theory. 5th ed. London: Sage. 

Müller, L. (2014). Conclusion. In Comparing Mass Media in Established Democracies (pp. 205-
222). Palgrave Macmillan UK. 

 

National Media Commission. (n. d.). National Media Policy. Accra: Gold-Type 
Ltd.http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ghana/03699.pdf.        

Ninsin, K.A., (2006). Institutional Development and Democratic Consolidation. In Boafo-

Arthur(ed) Voting for Democracy in Ghana: The 2004 Elections in Perspective, Vol. 1, 

Accra: Freedom Publications,(pp.59-78). 

Ninsin, K.A., “Introduction” in Ninsin, K.A., (ed), Ghana: Transition to Democracy,   Freedom 
Publications, Ghana, 1998. 

Noelle-Neumann, E. (1991). The theory of public opinion: The concept of the spiral of silence. 

Patton, M. (1990).Qualitative evaluation and research methods (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: 
Sage.Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed). 
Thousand Oaks, CA: Sage. 

Quayson-Sackey, N.A., (2004) “Ten years of media freedom: problems and prospects”. In Media 
Monitor No. 7, Issue January- March 2004. National Media Commission. 

Roy, S. (2014). Media development and political stability: An analysis of sub-Saharan Africa.            
The Journal of Developing Areas, 48(2), 255-273. 

 
 
 
 

197 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 



 
 

Schedler, A. (1999): "Conceptualizing Accountability," in A. Schedler, L. Diamond, and M.F.  

Schudson, M. (2002).The news media as political institutions.Annual review of political science, 
5(1), 249-269. 

Severin, W. J. & Tankard, J. W., (2001).Communication theories: Origins, methods and uses in 
the mass media. New York: Hastings House. 

Shoemaker, P. J. and S. D. Reese (1996) Mediating the Message: Theories of Influences on 

Tettey, W.J. (2001) ‘The Media and Democratization in Africa: Contributions, Constraints and 
Concerns of the Private Press’, Media, Culture & Society 23(2). 

Tettey, W.J. (2006). The politics of media accountability in Africa: Examination of mechanisms 
and institutions. International Communications Gazette, 68, 229-248. 

UNDP (2002) Human Development Report. United Nations Development Program, United 
Nations, New York 

Whitten‐Woodring, J. (2009). Watchdog or lapdog? Media freedom, regime type, and 
government respect for human rights. International Studies Quarterly, 53(3), 595-625. 

Zhang, Y.  and Wildemuth, B. M. (2009).Qualitative analysis of content.In B. Wildemuth (Ed.), 
Applications of Social Research Methods to Questions in Information and Library 
Science (pp.308-319). Westport, CT: Libraries Unlimited.PDF 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

198 
 

Africology: The Journal of Pan African Studies, vol.9, no.9, November 2016 
 

https://www.ischool.utexas.edu/%7Eyanz/Content_analysis.pdf

	by
	Mohammed S. Shardow
	&
	Bossman E. Asare
	bossasare@gmail.com, beasare@ug.edu.gh
	Senior Lecturer and Head of Department
	Department of Political Science
	University of Ghana, Legon
	Introduction
	Methodology
	Documentary Review
	Content Analysis and Design Inquiry
	Interview Method and Selection
	Objectivity
	Factuality

	References

